Nagy késéssel ugyan, de: Micra Jota online pénztárgép teszt!
Miután a Micra Jota és a Montel Jota a nevén és engedélyszámán kívül ugyanaz, így ez egy kettős teszt lett: éljen a hiányolt hatékonyság az online pénztárgép piacon :) - 2014.11.01.
Miután több, mint 30.000 Micra / Montel Jota van már piacon, így nem ugyan az igény nem nagy talán erre a tesztre, de megígértük, megcsináljuk: jobb későn, mint soha!
Történet (mert ennyi idő után már az is van):
Az első tizenegy engedélyben egyből négy ugyanolyan online pénztárgép is befutott:
A009 - LCR Classic JOTA 2013.09.13
A011 - LAP Classic JOTA
, bár a legutolsó végül nem került egyáltalán forgalomba. Hogy miért, azt valószínűleg az LA Pénztárgép Kft saját fejlesztésű gépe(i) indokolhatják, hiszen mégis csak a saját gyerekét szereti a legjobban az ember!
Ezt leginkább az indokolhatta, hogy a Sagem AEE-vel felszerelt (a Sagem-nek azért van egy igencsak nagynak mondható tapasztalata a kommunikáció terén), ELZAB által gyártott (az ELZAB se nevezhető kezdőnek a piacon a több százezer eladott pénztárgépével) Jota online pénztárgép minél nagyobb piaci szeletet próbált meg elérni, ennek egyik módszerét a többszörös forgalmazást választva, mint lehetséges lefedettség-növelést a piacon.
A nyögvenyelős indulás után október-novemberben indultak meg az első Jota online pénztárgépek a piacra, majd a tavaly év végi Sam4s mizéria óriási lökést adott a megrendeléseknek, a 2014. év eleji felfordulás pedig egy újabb meredek megrendelési hullámot jelentett a Jota -nak. A legnagyobb forgalmat a Comp-csoport által tulajdonolt Micra Metripond Kft érte el, hiszen neki sikerült a viszonteladókat és az ügyfeleket is a legjobban elérnie a termék minőségével!
Az indulás nehézségeit pedig pont ez adta: nagyon kevesen ismerték addig az ELZAB által gyártott Micra pénztárgépeket. Nagy volt az ellenérzés a pénztárgéphasználók által megszokottól eltérő használat miatt; egészen addig, míg rájöttek, hogy a más az nem bonyolult, csak más! A Micra-Metripond Kft korábbi ügyfelei viszont (főleg az MAX típus használói) egy-az-egyben a Jota-t rendelték: nekik már ez nem volt újdonság, és a stabilitásáról és megbízhatóságáról ismert gépet akarták továbbiakban is használni!
1. Gép kialakítása:
Szokatlan a korábbi pénztárgépekhez képest a Jota felépítése / kinézete, de egyáltalán nem zavaró. A kijelző nagy, a billentyűk nagyok - de nem túl nagyok, a nyomtatója is szépen lett elrendezve. Kifejezetten mokány alakra tervezték, a súlya és a formája egyértelműen tükrözi a stabilitás üzenetét. Nem lesz szépségdíjas, de talán egy munkaeszköznél nem ez az első szempont :)
Ami egy kicsit furcsa - zavarónak egy-két használat után már nem nevezném - a hátsó csatlakozók elhelyezése. El van ugyan rejtve - vevőoldalról sem látszik - de a ház csak hátulról engedi a kábelkivezetést, ami egy pulton esztétikailag nem a legszebb.
2. Kijelző:
Klasszikus monokróm kijelző, a piacon szinte az egyik legkontrasztosabb és olvashatóbb megjelenítéssel. Bár több soros (grafikus, alfanumerikus LCD, háttérvilágítással, 2 x 24 karakter) - és ez jellemzően elég is, de egy hangyányit nagyobb kijelző (10-15%) extrán olvashatóvá tenné a karaktereket. Így "csak" a legolvashatóbb :) Az uccsó sorban megtalálható az összes jelzés, amire szükségünk lehet a Jota állapotával kapcsolatban: akkumulátor, GSM jelerősség, kassza állapotjelzője). Valószínűleg nem ez lesz a legnézetebb mező, de nagyon hasznos lehet hibák megállapításakor!
A vevőoldali kijelzője szintén az egyik legjobban látható és olvasható a Jota -nak. A döntött beállítás pedig jó látószöget biztosít a pénztárgép hátuljánál, így a legtöbb vevő számára tökéletesen olvasható (már ha látszik az elrendezés miatt: nagyon sok helyen tapasztaljuk, hogy nem látható a pénztárgép egyáltalán a pultban / pulttól)
3. Billentyűzet:
Neuralgikus pont sok online pénztárgépnél: az egyiknél kicsik, a másiknál esnek kifele, sok a hiba ezen a területen. A Jota billentyűzete sem tökéletes: van sok jó oldala, és egy-két rossz tulajdonsága is. Az elrendezés nagyjából rendben van összeg - gyűjtő - összesen: balról jobbra, ahogy már megszokhattuk. Egy kicsit közel vannak egymáshoz, így gyakori az elütés azokban az esetekben, ha gyorsan vagy gyakorlatlanul használjuk a Jota billentyűzetét. Kifejezetten "lapáttenyerűeknek" meg tényleg nagyon közel vannak a billentyűk. A színezés sokat segít a használatban, de pont ezért a gyűjtő gombok is lehettek volna eltérő színűek a numerikus billentyűzettől: jobban elkülönülne (pl sárga színnel mind a bal oldalon elhelyezkedő szürke numerikusl billentyűzettől, mind a jobb oldali zöld összesen / részösszeg gombtól elütne)
Ami viszont nem tuti információ: sokan mondják, hogy nagy forgalmú helyekre kifejezetten ajánlott (természetesen a forgalmazó Micra is), de sok esetben találkozhatunk kiesett / kitölt gombbal az üzletekben. Van ügyfelünk, aki rengeteget használja és teljesn jó a Jota billenyűzetének állapota, viszont az ellenkezőjére is van példánk. Lehet, hogy első szériás gyártási különbség esetleg, vagy felhasználói hiba: mindenki döntse el maga.
Kiemelendő a Jota billentyűzeténél, hogy a futása az egyik legjobb: érezni lehet, ha leütöttem a billentyűzetet, így kisebb a lehetőség az ismétlésre. Klasszikusan hosszabb a gombok futása, így ha mégis két billentyűt ütünk össze-vissza, valószínűleg észre fogjuk venni!
Hiányozhat a gyűjtők közül egy pár, hiszen a Jota bár 12 gyűjtőt kezel, ebből elsődlegesen max 5 érhető el. Ahol nagyobb a gyűjtőbontás, ott kissé zavaró lehet - bár az is igaz, hogy ritka az ilyen igény.
4. Nyomtató:
Gyors, hatékony hőnyomtató. Ez az egyetlen olyan pont talán, amelynél egy online pénztárgépre sem lehet panasz. Mióta a hőnyomtatók technológiája elterjedt, azóta ezeknél a gépeknél a szűk keresztmetszetet ez nem jelentheti: max. az AEE kommunikál lassan a nyomtatóval. Seiko nyomtatót építettek bele, 21sor/másodperc sebességűt - akinek ez nem elég, annak úgyis mindegy: nem bírja olyan gyorsan használni a gépet, hogy a nyomtatót megfektesse!
Viszont az egyetlen online pénztárgép a Jota, ami képes 57x80-as pénztárgépszalagot használni! Sokan szeretik ezért, hiszen ritkább a szalagcsere (kevesebb időt kell erre a tevékenységre fordítani a hasznos munkaidőből), valamint arányaiban akár olcsóbban is használható (ár / m arány kellemesebb).
A Jota papírcseréje pedig a már klasszikusnak is mondható nyisd fel - lökd bele - csukd le - nyomtass módszer. Aki ennél egyszerűbbet talál - ja, nincs :)
5. Külső táp és akku
A tápja egy egyszerű 12V / 1A adapter, egyszerű konstrukció, tökéletesen megfelel a célnak - bár lehetne egy picit hosszabb a kábele. A Jota fogyasztása alap állapotban 5-6W, készenléti üzemmódban pedig szinte semmi még ehhez képest is.
Akkuról is lehet dolgozni vele, viszont a szokásos probléma itt is fellép: vajon az AEE mennyit fogyaszt, amikor kommunikál, valamint milyen a térerő állapota / fogyasztás összefüggés? Ettől független szintén az egyik olyan akkus készülék, ami normál használat mellett jórészt kibír egy napot.
Egy dologra viszont nagyon figyelni kell és ezt a V005-ös szoftververzió ezt a hibát kiváltképp felnagyította. Ha az AEE akku galyra ment, akkor bizony a Jota sem indul el! Az AEE figyeli az akku töltöttségi szintjét: ha 30% alatt van, akkor nem látja biztosítottnak a folyamatos működést, és jön a beintés: itt bizony nem lesz pénztárgéphasználat, amíg akkucsere nem történik!
6. Használat:
Ez volt az a pont, ami először sokakat megijjesztett, sajnos a Sento-ból indultak ki. Bár a Sento sem bonyolult használatú, de sok tekintetben hozott újdonságot. A Jota viszont apróbb eltéréseken kívül nem okozhat senkinek fejtörést. A napnyitás nem egy bonyolult történet: VÁL1 + X (napnyitás). Logikus: másodlagos funkciója a gombnak a napnyitás, ezt egy választógomb és a kérdéses gomb megnyomásával érem el: notebookon ua. az fn. billentyű pl, a számítógép billentyűjén a SHIFT vagy az ALT. Egyszer kell megérteni, onnan kezdve egyszerűbb lesz sok esetben, mint a menüből indított művelet.
Mindegyik funkciónak értelmes felirata van a billentyűzeten a Jota-nál: PÉNZ BE, PÉNZ KI, egyáltalán nem megeröltető kitalálni, hogy mire valók. Ehhez képest sok más pénztárgépen használt funkció-felirat bonyolultnak tűnik. Ami egyedül ebben az esetben zavaró lehet, hogy három funkciót is feliratoztak a gépre: ezt tényleg meg kell szokni, ha az összes funkciót használni akarom (ez mondjuk megintcsak nagyon ritka eset).
A sztornó - mint a legtöbb pénztárgépnél - a Jota-nál is hiányzik, nem nélkülözhetetlen ugyan, de nagyon kényelmes: ha rontottam, rögtön javíthatok, nem kell regényt írnom a szokásos tömbbe. Reméljük azért ebben is lesz egyszer!
A jelentések korrekten összeállítottak, arra sem lehet panasz.
Összefoglalva: a Jota-t pontosan annyira bonyolult / nem bonyolult használni, mint az összes pénztárgépet.
7. AEE egység:
Mint már korábban kiderült a Sagem gyártja az Jota AEE egységét, az egyik legstabilabban összerakott konstrukció egyébként. Kevés volt velük eddig a hiba, reméljük így is marad. Az akkufigyelési része egy kicsit akadályozó tényező lehet - ez a többi gépnél eddig nem jelentett problémát, de ezt is megoldja egy akkucsere. A kommunikációt a Mobil Adat Kft adja, ott sem volt eddig semmi egetverő probléma, és a kisebb hibák is az elején jöttek elő: pont ahogy a másik szolgáltatónál, a Telekom-nál is. Ez inkább a sietős bevezetés eredménye, mint szolgáltatói hiba: maga a szolgáltatás is már élesüzemben tesztelődött és csiszolódott.
Azt azért illik tudni, hogy a gépben egy AEE csere nem olcsó játék. Valószínűleg nem a Jota lesz a leggyakrabban AEE cserélt online pénztárgép: és ennek nem a minőség, hanem az ára az oka. Közel járunk a nettó 100.000-hez, mire egy tulajdonosváltás megvalósul!
Összefoglalva: ha nem ijedt meg valaki attól, hogy egy számára ismeretlen géppel kell nekifognia, akkor akár az egyik legjobb választás is lehet. PC-s kapcsolata talán ennek a gépnek van leginkább eltrejedve. Magyarul: PC kapcsolat esetén valószínűleg ehhez a géphez találom meg a számomra megfelelő szoftvert is! Árban nem tartozik a legolcsóbb gépek közé, de bár forintálisan talán sokaknak nagy az eltérés (nettó 20000 körül) egy olcsóbb géphez képest, de ezért kapunk rendesen vasat is érte!
Kapcsolódó képek:
Cimkék: micra jota, montel jota, lcr classic jota, lap classic jota, jota, online pénztárgép, pénztárgép teszt,
Kapcsolódó hírek:
Euro felkészülési időszak 2019 január 1. után az online pénztárgépeknél!
Mi is történt, hogy ez a kérdés felmerülhet? Korábban - az első online pénztárgépes rendelet idején - az euró átáll...
Micra és Montel Jota, Mini frissítések folyamatban...
Miután most már a Montel forgalmazásában lévő gépek is megkapták az engedélyt a legfrissebb szoftverre, így gyakorlatilag tömegess...
Újabb online pénztárgép frissítési hullám: Micra Jota M és Micra Mini M
A Micra-Metripond Kft. tervei szerint hamarosan megkezdődnek az A008 Micra Jota M és az A006 Micra Mini M pénztárgépek legújabb...
Szivárognak az engedélyek: Sento M és Sento-H, valamint egy új hordozható, a TaxHandy
Újabb pár engedélyt adott ki az MKEH a mai napon: két már eddig is működő gépet - Micra Sento M (A002) - Montel Sento-H (A003)...
Indulhat a frissítési roham: Micra online pénztárgépek a rajtnál!
A Micra Metripond Kft tájékoztatása szerint az alábbi típusoknál (amelyek már megkapták az MKEH-től az új szoftver engedélyt a tav...
Az egyik legnépszerűbb modell is új engedéllyel: a Micra Jota átment az MKEH vizsgán!
A mai napon a Micra Jota S típusú online pénztárgép megkapta a 9/2016 NGM rendelettel előírt, új műszaki követelményeknek megfelelő ...
Újabb hordozható online pénztárgép kapott engedélyt!
A mai napon kapta meg az engdélyt a Fiscat iPalm online pénztárgép új műszaki rendeletnek megfelelő paraméterekkel HORDOZHATÓ o...
Volt egyszer egy mondat... Talán igaz sem volt
Nem oly rég - 1 napja - jelent meg eg közlemény a NAV oldalán, amely az online pénztárgép használatra kötelezett adóalanyi kö...
NAV közlemény: új pénztárgép használatra kötelezett - új engedély!
Bár még mindig nem tiszta teljesen a jogszabály értelmezés, de a NAV - mint ellenörző hatóság - a mai nap közlemény...
Visszatérő elem az online pénztárgép piacon: 50000 Ft-os támogatás!
Többször belengették már: igaz csak kérdezői oldalról, az NGM oldaláról eddig inkább elutasítás volt a válasz. A ...