Tartalomjegyzék
- Pénztárgép használatára kötelezettek köre
- EURÓ bevezetés dátuma változott: az ÖN pénztárgépén is át kell állítani
- Továbbra sem szeretik „nyugtával dicsérni a napot” a vállalkozók - Lezárult az APEH Tavaszi akciója
- Pénztárgéppel történő nyugtaadásra kötelezett üzletben történő előlegfizetés elszámolása
- Gépi nyugtaadási kötelezettség
- Pénztárgép adómemória (FM) kiíratás
- Érvényes forgalmazási engedélyű pénztárgépek
- Visszavont/lejárt forgalmazási engedélyű pénztárgépek
- 2010.12.31-ig adómemória cserére engedélyezett visszavont/érvénytelen forgalmazási engedélyű pénztárgépek
- Adómemória-cserére nem engedélyezett pénztárgépek
- Felhasználónál nem működtethető pénztárgépek
- Közlemény a pénztárgépek és a taxaméterek követelményrendszeréről
- ÁFA-kulcs változás 2009. július 1.
- Közlemény a pénztárgép használatára kötelezettek körének bővüléséről
- Közlemény a pénztárgépek és a taxaméterek követelményrendszeréről
- A pénztárgép szervízelése.
- Mi az AP szám és hogyan állapíthatom meg?
- Mikor kötelező a pénztárgép és taxaméter használata?
- Mi az amit a nyugta fejlécének tartalmaznia kell?
- Rontott pénztárgépnyugta esetén mi a teendő?
- 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet a számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról
- 133/2007. (VI. 13.) Korm. rendelet az üzletek működésének rendjéről, valamint az egyes üzlet nélkül folytatható kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről
Pénztárgép használatára kötelezettek köre:
2013. március 20-tól a 3/2013. (II. 15.) NGM rendelete az alábbiakban határozza meg a pénztárgép használatra kötelezettek körét:
1. melléklet a 3/2003 . (II. 15.) NGM rendelethez
Nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel, taxaméterrel eleget tenni kötelezettek köre
1. Az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglalt feltétel teljesülése hiányában nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek:
a) a gyógyszertárak,
b) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ‘08 47.1–47.7 (bolti kiskereskedelem) és 47.91 (nem bolti kiskereskedelem) szerinti kiskereskedelmi, az 56.1 (Éttermi, mozgó vendéglátás) és 56.3 (Italszolgáltatás) szerinti vendéglátási (kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtást), az 55.1–55.3 (Szállodai,üdülési, kempingszolgáltaás) szerinti szálláshely-szolgáltatási, a 77.1–77.2 (Gépjárműkölcsönzés, Személyi használatú, háztartási cikk kölcsönzés) és 77.33 (irodagép kölcsönzés) szerinti kölcsönzési és a 95.1–95.2 (Számítógép, kommunikációs eszköz, Személyi, háztartási cikk javítása) szerinti javítási tevékenységet folytató valamennyi adóalany, üzlet, mozgóbolt, kivéve:
ba) a betétdíjas göngyöleget visszaváltó üzlet,
bb) a csomagküldő kereskedelem, kivéve annak nyílt árusítást végző üzlete, bemutatóterme,
bc) az ipari – kivéve élelmiszeripari – tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben folytatja,
bd) a termelői borkimérés,
be) az utazási iroda, utazási ügynökség, turisztikai szolgáltató iroda utazási szolgáltatásai tekintetében,
c) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ‘08 46.2–46.7 szerinti nagykereskedelmi tevékenységet folytató adóalanyok, üzletek a kiskereskedelmi értékesítésük tekintetében.
2. Az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglalt feltétel teljesülése hiányában nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag taxaméterrel tehetnek eleget a taxiszolgáltatást nyújtó adóalanyok.
segédletek:
3/2013. (II. 15.) NGM rendelet
http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=158899.237517
TEÁOR módszertani útmutató, és lista
http://www.ksh.hu/docs/files/532985.PDF http://www.ksh.hu/docs/files/532988.PDF
Továbbra sem szeretik „nyugtával dicsérni a napot” a vállalkozók - Lezárult az APEH Tavaszi akciója
Nem romlott, de nem is javult a vállalkozások szabályszerű működése. Így összegezhető az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal március 16-a és április 5-e között végzett Tavaszi ellenőrzéssorozata. A több mint 6 ezer vizsgálat „eredménye”: 130 millió forint bírság és 219 üzlet hosszabb-rövidebb idejű bezárása.
forrás: apeh.hu
http://www.apeh.hu/sajto/sajtokozl/taj ... C3%A9nzt%C3%A1rg%C3%A9p
Pénztárgéppel történő nyugtaadásra kötelezett üzletben történő előlegfizetés elszámolása
Az áfa törvény 17. §-a szerinti előlegfizetés esetén az áfa törvény 43. § (4) bekezdésében foglaltak szerint számlát kell kibocsátani, amelyen az előlegfizetés ténye feltüntetésre kerül. Ez a számlaadási kötelezettség a törvény hivatkozott rendelkezéséből ered, független a vevő kérésétől és az eladó szándékától. E gazdasági eseményt tehát nyugtával nem elegendő bizonylatolni.
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/afa/ ...
Gépi nyugtaadási kötelezettség
Az 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 70.§-a értelmében a nyugtaadási kötelezettség általános, ez alól csak az ugyanezen törvényhely (2) bekezdésében, illetve a 73.§-ban tárgyalt esetek képeznek kivételt. Egyszerűsített számlát csak a vevő kérésére kell kibocsátani. Az adózó nem dönthet úgy, hogy azáltal iktatja ki a nyugtaadást, hogy kivétel nélkül minden értékesítéséről egyszerűsített számlát bocsát ki, mert…
Bővebben: http://www.apeh.hu/archiv/adoinfo/afa/afa_gepi_nyugta ...
Pénztárgép adómemória (FM) kiíratás
Minden forgalomban lévő pénztárgépet (a tartalék pénztárgépet) is köteles a pénztárgép üzemeltetője minden év elején - külön kiadott APEH közleményben szabályozott módon - az előző naptári évre vonatkozóan a pénztárgép adómemóriájának kiíratását - a bevétellel való egyeztetés érdekében - el kell végezni, és azt az ellenőrzés céljára megőrizni. A kiírt összesített adatokat a kiíratást végzőnek a pénztárgépnaplóban is rögzíteni kell. A kinyomtatott fekete doboz kiíratást a gépnaplóban őrizni kell a pénztárgép használati ideje alatt, és a forgalomból kivonás után még 5 + tárgy évig.
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/ ... egyszerusitett_szla_es_nyugtaadasrol.html
Érvényes forgalmazási engedélyű pénztárgépek
Azok a pénztárgépek melyeket a jelenlegi apeh előírásnak megfelelnek és újonnan vagy használtan vásárolhatóak és forgalomba helyezhetőek.
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/penzt_erv.html
Visszavont/lejárt forgalmazási engedélyű pénztárgépek
Azok a pénztárgépek melyeket a jelenlegi apeh előírás miatt újonnan és használtan sem lehet megvásárolni és nem lehet forgalomba helyezni
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/penzt_visz.html
2010.12.31-ig adómemória cserére engedélyezett visszavont/érvénytelen forgalmazási engedélyű pénztárgépek
Azok a pénztárgépek melyekben ha nem történik tulajdonos változás, tehát az adószám első 8 számjegye nem változik akkor 2010.12.31-ig fekete dobozt lehet cserélni benne
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/penzt_cs.html
Adómemória-cserére nem engedélyezett pénztárgépek
Azok a pénztárgépek melyek a fekete doboz megteltéig vagy egy esetleges fekete doboz meghibásodásig használhatóak.
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/penzt_ncs.html
Felhasználónál nem működtethető pénztárgépek
Azok a pénztárgépek melyek semmilyen körülmények között nem használhatóak!
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/penzt_nh.html
Közlemény a pénztárgépek és a taxaméterek követelményrendszeréről
http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/kozl_2006.html
ÁFA-kulcs változás 2009. július 1.
Az átállítás minden olyan pénztárgépre vonatkozik, amely nincs kivonva a forgalomból, kivétel nincs! Akkor is át kell állítani az új 25%-os és 18%-os ÁFA-kulcsokat, ha azt nem használják. Minden átállításról adatközlő lapot kell küldenünk az adóhatóság felé. A határidőn túl átállított gépekről listát kell küldenünk az APEH részére. Kérem, ne felejtsék el átállíttatni pénztárgépeiket! Az ÁFA átállítást kizárólag a hivatalos szerviz által lehet elvégezni.
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/afavalt_090519.html
Közlemény a pénztárgép használatára kötelezettek körének bővüléséről
Az üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről szóló 4/1997. (I.22.) Korm. rendeletet módosította a 160/2000. (IX.21.) Korm. rendelet. Ennek következtében módosult a rendelet személyi hatálya, de a módosítás érintette - többek között – az 1. számú mellékletet is, mely az üzletkörök felsorolását tartalmazza. Új elemként jelenik meg ugyanis a 703. Egyéb jármű kölcsönző (TEÁOR 71.21-ből), a 801. Lábbeli, bőráru javító műhely, fiók (TEÁOR 52.71), a 802. Elektromos háztartási cikk javító műhely, fiók (TEÁOR 52.72), a 803. Óra-, ékszerjavító műhely, fiók (TEÁOR 52.73), és a 804. Egyéb fogyasztási cikk javító műhely, fiók (TEÁOR 52.74). Mivel a pénztárgépek és taxaméterek használatáról szóló 24/1995. (XI.22.) PM rendelet mellékletének I./c) pontja értelmében nyugtaadási kötelezettségének csak pénztárgéppel tehet eleget az üzletek működéséről szóló, külön jogszabály vonatkozó mellékletében szereplő valamennyi üzlet, ezért a módosító kormányrendelet hatályba lépését követően (a kihirdetést követő 30 nap elteltével) a fent említett üzletköri besorolású tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek is csak pénztárgéppel tehetnek eleget nyugtaadási kötelezettségüknek (a gazdálkodó szervezetek fogalmát a Ptk. 685. § c) pontja határozza meg).
bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/ ... %C3%A9p%20k%C3%B6telezettek
Közlemény a pénztárgépek és a taxaméterek követelményrendszeréről
-
Adóigazgatási azonosításra alkalmas pénztárgépes nyugta csak
- az APEH elnöke által jóváhagyott, és
- az APEH által feljogosított szerviz által üzembe helyezett pénztárgéppel, taxaméterrel adható.
A pénztárgépek forgalmazási engedélyét az APEH elnöke adja ki, és vonja vissza. Az APEH elnöke az engedélyben megjelöli a típust, az engedély számát, a forgalmazó és a szervizek kötelezettségeit. Ha a forgalmazó, vagy a szervizek az engedélyben foglaltakat nem tartják be, az APEH a jogszabályokban előírtak szerint jár el. A forgalmazásra engedélyezett, illetve visszavont pénztárgépek és taxaméterek listája az Adó és Ellenőrzési Értesítőben és az APEH Internetes honlapján közzétételre kerül.
A pénztárgép szervízelése.
Az APEH közlemény szabályozza a pénztárgépek javítását is. A pénztárgépen max. 15 db, ezen belül max. 5 db azonos típusú hibajavítás végezhető el. A hibaszám megállapításánál nem kell figyelembe venni az akkumulátor, biztosíték, nyomtató mechanikai hibát. Az ezt meghaladó javítás esetén a pénztárgépet selejtezni kell. Tehát, ha a pénztárgépet már 15-ször javították (a kivételek figyelembevételével) akkor az nem használható tovább, függetlenül a gép korától
Bővebben: http://www.apeh.hu/adoinfo/penztargep/...
Mi az AP szám és hogyan állapíthatom meg?
Az AP szám a pénztárgépek egyedi azonosító száma. Ez a szám minden pénztárgép esetén más, nem lehet két megegyező AP szám. A 9 jegyű szám első 3 számjegye a pénztárgép típus azonosítója, a többi 6 számjegy pedig a kassza egyedi azonosítója. Ezt a számot a pénztárgép mellé kapott gépnaplóból, az APEH bejelentőről, vagy a nyugták aljáról olvashatja le. Minden kiadott nyugta alján kötelezően szerepelnie kell, így minden nyugtáról leolvasható.
Bővebben: http://www.kulcs-soft.hu/blog/penztargep/?p=683
Mikor kötelező a pénztárgép és taxaméter használata?
Nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel vagy taxaméterrel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek, ha a nyugtaadás helyett nem választották a számla kibocsátást:
- taxi szolgáltatást nyújtók
- gyógyszertárak
-
az üzletek működésének rendjéről, valamint az egyes üzlet nélkül folytatható kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 133/2007. (VI. 13.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében szereplő valamennyi üzlet, kivéve
- a betétdíjas göngyöleget visszaváltó üzlet,
- a csomagküldő kereskedelem, kivéve annak nyílt árusítását végző üzlete, bemutatóterme,
- a kereskedelmi működési engedély megszerzése alól mentesülő ipari -kivéve élelmiszeripari- tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, ha termelő és értékesítő tevékenységet ugyan abban a helyiségben folytatja.
- a termelői borkimérés,
- az utazási iroda, utazási ügynökség, turisztikai szolgáltató iroda utazási szolgáltatásai tekintetében
- nagykereskedelmi üzletkörbe tartozó adóalanyok a részben vagy egészben készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő eszközzel történő kiskereskedelmi értékesítésük tekintetében.
Üzemanyagkút esetében pénztárgépként csak erre a célra kialakított, kútfejjel összekötött, típusjóváhagyott pénztárgép használható.
Mi az amit a nyugta fejlécének tartalmaznia kell?
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal 2006. 01.01 hatállyal új közleményt adott ki, mely szabályozza a pénztárgépk technikai követelményrendszerét, valamint a javítást és üzembehelyezést. Nagyon fontos, hogy a nyugta fejlécének kötelező adatai is változtak. (közlemény 1.15.pont) A következő adatoknak a leírt sorrendben mindenképpen szerepelnie kell a fejlécben: Bizonylat fejléc adatok (az adatsorok alábbi sorrendje kötelező);
- A bizonylatot kibocsátó vállalkozás (vállalkozó) neve;
- A bizonylatot kibocsátó vállalkozás (vállalkozó) székhelye;
- A bizonylatot kiállító üzlet neve (amennyiben különbözik a vállalkozás (vállalkozó) nevétől);
- A bizonylatot kiállító üzlet címe(amennyiben különbözik a vállalkozás (vállalkozó) székhelyétől);
- A vállalkozás (vállalkozó) adószáma.
Tehát ha Önök pénztárgépet vásárolnak ellenőrizzék le, hogy ezek az adatok mindenképpen szerepeljenek a nyugta fejlécében.
Rontott pénztárgépnyugta esetén mi a teendő?
Minden gép esetén lehetőség van a nyugta lezárását megelőző korrekcióra, az ehhez szükséges információt megtalálja a géphez adott útmutatóban, vagy keresse meg a készüléket honlapunkon, és nézze meg a kezelési útmutatót. Amennyiben már lezárta a nyugtát, tehát a nyugta aljára kinyomtatta a gép AP-jelét, és az APEH számot, akkor csak egy külön nyomtatványon teheti ezt meg: Pénztárgép napi bevételének módosító tételei (B.sz.ny. 22-31 r.sz.)
A rontott nyugtát csatolni kell a tőpéldányhoz, az első példányt kell eljuttani a napi zárás szalaggal a könyvelőhöz, aki majd a rontott nyugta összegét az adóköteles forgalomból levonja.
EURÓ bevezetés dátuma változott: az ÖN pénztárgépén is át kell állítani
Amennyiben Ön automatikus EURÓ átállásra felkészített pénztárgépet használ, úgy a pénztárgép memóriájában lévő dátumot (amelyet egy korábbi rendelet 2012. január 1-jében határozott meg) át kell állítani a NAV (korábban APEH) rendelete alapján. Az EURÓ átállási dátum 2020. január 1-je, amelyet a pénztárgép memóriájában a rendelet alapján még 2011. december 31-ig át kell írni.
Az oka azon egyszerű tényből ered, hogy a jelenlegi EURÓ átállítási dátum (2012. január 1.) miatt jövő januárban a pénztárgép a programozott árfolyam hiányában működésképtelenné válik, hiszen ezen időponttól indulna az euró használata (a pénztárgép beállítása szerint).
Ekkor kellene a pénztárgépen a Forint - Euró váltási árfolyamot beállítani, hogy az átmeneti időszakban (2013. január 1-ig) is kezelni lehessen már az Euró-val történő fizetést, és ennek bizonylatolását. Amennyiben nincs beállítva az árfolyam, úgy a pénztárgép a továbbiakban nem lesz üzemképes, ha pedig beviszi az új Forint - Euró váltási árfolyamot, úgy a kész bizonylat nem lesz megfelelő a törvényi előírásoknak, hiszen mindkét valutában (forint és euró) szerepelni fog az ár, amely pillanatnyilag nem megengedett formája a pénztárgép bizonylatnak.
Amennyiben 2011. december 31-ig (tehát az automatikus pénztárgép átállás időpontja előtt) nem történik meg a pénztárgép automatikus időpontjának átírása, úgy csak a következő év áll rendelkezésre még, utána viszont nem a hatályos előírásoknak megfelelő nyugtákat fog előállítani. 2013. január 1-je után viszont a helyzet bonyolódik, és csak fekete doboz cserével oldható meg a pénztárgép üzemben tartása (ennek költsége lényegesen meghaladja a jelenlegi állapotot)
FONTOS INFORMÁCIÓ: ÁT KELL ÁLLÍTANI A PÉNZTÁRGÉPÉN 2011. DECEMBER 31-IG MINDENKÉPPEN AZ EURÓ BEVEZETÉS IDŐPONTJÁT!!!
Az átállítás a 680-tól magasabb AP számú gépeket érinti (beleértve az AP680 is). Az AP szám a nyugta és napi zárások alján található 9 jegyű szám első három számjegye. Azért, hogy ne tévedhessen, kérjük hívja kollégánkat, és az Ő kérdései alapján megbizonyosodhat a pénztárgép átállításának szükségességéről!
Kiegészítő információ:
NAV-közlemény az euró pénznem kezelésére alkalmas pénztárgépeken és taxamétereken az euróbevezetés technikai dátumának 2020. január 1-re történő beállításáról
A számla, egyszerűsített számla és a nyugta adóigazgatósági azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet (továbbiakban: PM rendelet) 2. § (7) bekezdésének felhatalmazása alapján kiadott, „Az adóigazgatási azonosításra alkalmas nyugta adását biztosító pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásának, használatának feltételeiről és az azzal összefüggő nyilvántartási, elszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségekről” szóló APEH közlemény (megjelent az Adó és Ellenőrzési Értesítő 2006. évi 1-2. számában) II/A/4., illetve III/A/3. pontjainak megfelelően, az euró pénznem kezelésére alkalmas pénztárgépeken, illetve taxamétereken az euró bevezetés technikai dátumaként 2010. január 1. lett meghatározva.
Ezen készülékekben az euró bevezetés technikai dátumaként jelenleg 2013. január 1. van beprogramozva. Ez azt jelenti, hogy a szabályok szerint ezen dátummal a készülék megkezdi az euró üzemmódra történő átállást és blokkolja a Ft-elszámolású működést, illetve ezen dátumot 1 évvel megelőzően (tehát 2012. január 1-én) már a felkészülési időszak szabályai szerint kezdhet el működni.
Ezért ahhoz, hogy a készülékek Ft-elszámolású üzemmódban működhessenek tovább, az előre programozott 2013. január 1. dátumot szükséges átállítani egy vélelmezett átállási dátumra. Ennek megfelelően a NAV a vélelmezett euró-átállási dátumot 2020. január 1. dátumban, egyúttal ezzel összhangban a felkészülési időszak kezdetét pedig egységesen ezen dátumot 1 évvel megelőző dátumban (tehát 2019. január 1-ében) határozza meg.
A NAV felhívja ezért az euró pénznem kezelésére alkalmas pénztárgépeket és taxamétereket használó adózók figyelmét arra, hogy a dátum 2020. január 1-re való átállítását NAV-engedélyes szervizzel legkésőbb 2011. december 31-ig végeztessék el. Ellenkező esetben a készülék 2012. január 1-ével automatikusan átállhat a felkészülési időszaknak megfelelő működésre, illetve 2013. január 1-ével blokkolja a Ft-elszámolású működést, ezért az a felhasználó számára használhatatlanná fog válni.
Amennyiben a használó nem intézkedik időben a dátum átállítása iránt, úgy a készüléken az eredeti Ft-elszámolási mód már csak a szerviz által adómemória cserével állítható vissza, melynek költségei nagyságrendekkel nagyobbak lehetnek az átállítás időben történő elvégzésének költségeinél.
Az euró pénznem kezelésére alkalmas pénztárgépek és taxaméterek a honlapon a (www.nav.gov.hu)/Apeh/Adózási információk/Pénztárgépek-taxaméterek/Pénztárgép-adatlapok menüpont alatt az alábbi módon találhatóak meg: pénztárgépek esetében az „Érvényes forgalmazási engedélyű pénztárgépek” mindegyike, továbbá a „Visszavont/lejárt forgalmazási engedélyű pénztárgépek” közül azok, amelyeknek a nevében szerepel az „EU” szó, taxaméterek esetében az „Érvényes forgalmazási engedélyű taxaméterek” mindegyike.
Az euró bevezetés technikai dátuma átállításának tényét a szerviznek a pénztárgép-, illetve taxaméter naplójában rögzítenie kell.
A NAV felhívja továbbá a pénztárgépeket, taxamétereket forgalmazó, szervizelő, használó adózók figyelmét arra is, hogy 2010. július 1-től a PM rendelet 10/A. §-ának rendelkezése szerint: „Az egyéb feltételeken kívül csak olyan pénztárgép, taxaméter típusjóváhagyása és forgalmazása engedélyezhető, ideértve a lejáró típus-jóváhagyási és forgalmazási engedély meghosszabbítását is, amely képes adóigazgatási azonosításra alkalmas nyugta adására olyan ügylet esetében is, ahol az ellenértéket euróban határozták meg”.
A pénztárgép, taxaméter forgalmazási engedélyének érvényessége a gyakorlatban azt jelenti, hogy a PM rendelet csak az érvényes forgalmazási engedélyű készülékek esetében engedi meg a felhasználónál újként való üzembe helyezést, valamint használt készülék esetében az adásvétel vagy bérbeadás útján másik használó részére történő értékesítést.
A PM rendelet még méltányossági alapon sem engedi meg a NAV számára, hogy ezen szabály alkalmazásától eltekintsen. Ezért az euró kezelésére nem alkalmas pénztárgépek, taxaméterek esetében sem a készülék forgalmazási engedélyének meghosszabbítására, sem pedig másik használó részére történő átírás engedélyezésére nincs lehetőség.