Újabb "fegyver" a támogatás megszerzéséért: nyílt levél, egyesület!
Hogy lesz-e értelme, az majd kiderül az utolsó előtt pillanatban! Vagy nem! - 2014.04.15.
Egyre több fórumon merül fel, hogy az újabb határidő is tarthatatlan. A nem meglepő következtetés az online pénztárgépek esetén finoman szólva sem új keletű, de egy új - régi szervezet (új, mert nemrég alakult, régi, mert tagjai és céljai már január óta ismertek) nyílt levélben tájékoztatta Varga Mihály Miniszter Urat a helyzetről: hátha nincs tisztában vele (ami azért meglepő lenne, miután nagyon sok fórumon került már elő ez a legkevésbé sem rendezett téma).
Röviden és tömören összefoglalva az elmúlt hónapok eseményeit a nyílt levél alapján:
1. nincs elég online pénztárgép
2. ha lenne sem lehetne beüzemelni ennyi idő alatt
3. az ügyfél szabad választását a hiány és a forgalmazók gátolják
4. az engedélyt kapott gépek jó része hibás
5. ugyanazon típusok egy gyárból kerülnek ki, így a kapacitás oszlik, tehát teljesíthetetlen vállalások történtek
Az ÉRVEK egyesület nyílt levele Varga Mihály Nemzetgazdasági Miniszterhez, a fenti összefoglaló véleményezése pedig a levél után:
"
Tisztelt Miniszter Úr!
Korábban már megkerestük levélben és petícióval azért, hogy segítségét kérjük a pénztárgépek bevezetésének folyamatában károsult vállalkozók helyzetének megoldásában. Azóta az érintettek összefogásával létrejött az ÉRVEK Egyesület, melynek egyik célja az egységes partnerség a helyzet megnyugtató rendezésére.
Jelen megkeresésünk oka, hogy közeleg a Nemzetgazdasági Minisztérium legutolsó rendelete alapján megszabott április 30-i határidő. Ekkorra kell online pénztárgépekkel rendelkezniük mindazoknak, akik jogosultak még az 50 ezer forintos támogatás igénybevételére. Elöljáróban annyit, hogy az érintettek jogkövető szándéka önmagában kevés, mert pillanatnyilag nincs elegendő pénztárgép forgalomban. De ennél a helyzet sokkal összetettebb, ezért néhány fontos eseményről szeretnénk tájékoztatni Önt.
Forgalmazási engedélyt összességében 14 különféle típusú online pénztárgép kapott, amelyből 15 forgalmazótól 9 típus érhető el jelenleg. Már ezek a számok is jelzik az első problémát. Az engedélyezési hivatal ugyanis minden forgalmazónak külön engedélyt adott az általa forgalmazott gépre, figyelmen kívül hagyva a gyártói kapacitást. Fontos lenne, hogy az engedélyezési eljárás körültekintőbb legyen, mert a jelenlegi elbírálás, bár az engedélyezőnek könnyebb, de alkalmas arra, hogy megjelenjenek olyan forgalmazók is a piacon, akik nem tudják a megfelelő határidőkre teljesíteni a megrendeléseket.
A jelenlegi helyzet bemutatása rávilágít a kérésünk indokoltságára:
A Laurel cég három lengyel, Elzab gépet engedélyeztetett, melyek közül a mai napig egyetlen egyet sem hozott forgalomba. Kérjük, munkatársaival vizsgáltassa meg, hogy ez a cég a fenti gépekhez kapotte támogatást, és az említett gépek miért nem kerültek a mai napig piacra. Azok az ügyfelek, akik ezeket a gépeket rendelték meg, február 28án elestek a nekik járó 50 ezer forintos támogatástól, és minden valószínűség szerint április 30-án hasonló sorsra jutnak azok is, akik februárban átigazoltak hozzájuk. Ezért kérjük, hogy ezen ügyfelek kerüljenek be újra a támogatottak körébe, mert önhibájukon kívül estek el a támogatástól.
Az LA Pénztárgép Kft. öt gépet engedélyeztetett, de végül egyet hozott forgalomba. A pénztárgépet korábban Cashcubenak, majd ezen változtatva, Cashcube lightnak keresztelték át, melynek már a negyedik szoftver verziója kapott engedélyt március 31én. Esetükben fontos annak kivizsgálása is, hogy vajon minden általa engedélyeztetett és engedélyt kapott kasszára kapotte támogatást, és azt mire használta fel.
A Micra Kft és a MONTEL Kft ugyanazokat a gépeket forgalmazzák a lengyel Elzab gyártótól. Ők három alapgépet és egy módosított változatot forgalmaznak. A MONTEL cég viszonteladója volt az a Patkós Kassza kft. amely megrendelt tőlük 626 db pénztárgépet, de annak vételárát még részben sem fizette ki. A történet végét Ön is jól ismeri.
Az ECR Trade egyetlen géppel van a piacon az EURO 150 TE Flexyvel, amelyet azonban egyes szervizesek nem ajánlanak megvásárlásra, mert nem minden igénybevételre alkalmas, akkumulátoros üzemmódja pedig nincs. Eleinte igen sok hiba jött elő, megbízhatatlanul, rapszodikusan viselkedett. Csak bizakodni lehet, hogy a legutolsó frissítéssel ezek a problémák megoldódnak.
A Prior Cash két gépre kért engedélyt, de csak az egyiket árusítja. A NOVATEKNt elnevezésű gépet, melynek az AEE egysége burkolatának zárhatóságát csak négy ponton biztosítják, túl rövidre szabták a nyitásérzékelés reakcióidejét, ezért a v003 sz. frissítés utáni üzemindítások nagy részében hibásan úgy jelez, mintha kinyitották volna a gépet. Ezt a hibát csak igen különleges módszerrel, kizárólag szerviz beavatkozással lehet megszüntetni. Minden ötödik ilyen gép a szervizben köt ki, és legtöbbje hónapok óta ott is maradt, mert az AEE javítása körülményes, bürokratikus módon intézhető. Cseregépet sem a forgalmazó, sem a gyártó nem ad a pórul járt végfelhasználónak, pedig ezek gyári hibák, amelyeket képtelenek már ötödik hónapja kijavítani.
Szintézis Informatika Kft szintén a hibás Novatek gépeket árulja NOVATEKF néven.
Ez utóbbi esetek rámutatnak arra, hogy több gép úgy került forgalomba, hogy nem tesztelték. Az engedélyezés során fontos lenne, hogy szempont legyen a tesztelés tényének bizonyítása is. Azért látjuk indokoltnak a NOVATEK gépek felülvizsgálatát, és az engedély bevonását, mert míg ezek a gépek a szervizben vannak, a kereskedők kézi nyugtával kénytelenek az ÁFA törvénynek megfelelően kiszolgálni a vevőiket, amely egyegy egységben igen hátráltatja a munkát, megnöveli az adminisztrációt. Ezzel a gépek bevezetésének egyik legfontosabb célja hiúsul meg.
3COM Register Kft egy bolgár pénztárgépet árul Taxmini online elnevezéssel, nincs nagy mennyiség belőle az országban, mert engedélyét márciusban kapta meg, igazán sok adat sincs róla. Hasonló mondható el a PFK Kft. bolgár, DATECS nevű gépeiről is.
A fenti cégeken kívül még három cégnek van forgalomba hozatali engedélye. A Fema Cas Bt, Nazza Softver Kft és az ATC Aircom Kft gépei azonban eddig még nem kerültek forgalomba.
A forgalmazók versenyében a géphiányos piacon hihetetlen és kezelhetetlennek tűnő helyzet alakult ki. Az Alt Cash behozatott az országba 53 ezer pénztárgépet, bízva abban, hogy majd el is tudja adni a vevőinek. Ezek a gépek ott állnak a raktárukban engedélyre várva. A Laurel felajánlotta segítségét az Alt Cashnek, miközben ő maga egyetlen gépet sem hozott piacra, bár háromra kapott engedélyt. Ezzel megtévesztette az összes megrendelőjét. Az Alt Cash átadományozta saját klientúráját a Laurelnek, amely cég, a napokban értesítette a vevőit, hogy ő már nem fogja piacra dobni az általa engedélyezett gépeket, ezért a vevőit (ebben az Alt Cashtől átirányított vevők is benne vannak) átirányította az LA Kft hez. Ez az eljárás, amellett hogy jól tükrözi a piac kaotikus állapotát, etikátlan, a vevőkkel való tisztességtelen bánásmód megvalósítása.
Felmérést végeztünk azzal kapcsolatban is, hogy a pénztárgépek üzembe helyezése mennyi munkaidőt vesz igénybe. Az illetékesek bevallása szerint egy szervizes maximum négy gépet képes egy nap alatt üzembe helyezni a megnövekedett adminisztráció miatt. A fennmaradó közel hatvanezer gép bekötéséhez harminc nap alatt ötszáz szervizes munkájára lenne szükség. A jelenleg engedéllyel rendelkező forgalmazók összességében nem rendelkeznek harmincezer géppel, bár azok bekötése folyamatban van. Az április 30ai határidő betartása a forgalmazók és szervizesek tájékoztatása szerint is teljességgel lehetetlen.
Azon cégek, amelyek erkölcstelenül kijátszották és megkárosították vevőiket azzal, hogy meg sem kezdték az általuk engedélyeztetett gépek forgalomba hozatalát, azonban beszedték a gépekre az előlegeket, egyes esetekben a teljes árat, súlyos perekre számíthatnak a közeljövőben. Ennek elkerülésében sokat segítene, ha a Minisztérium visszavonná a határidőhöz kötött támogatásról szóló rendeletét. Így lenne elérhető, hogy valamennyi kereskedő, aki a törvényeket tisztességesen betartva járt el az online kassza beszerzésében, megkaphassa a támogatást. Célszerű lenne, hogy az újabb határidők felállítása előtt ellenőrizzék valamennyi forgalmazó készletét, egyeztetve a szervizekkel is, hogy ők milyen ütemben tudják vállalni a gépek megszemélyesítését. Ennek fényében a forgalmazókra szabják ki a teljesítés határidejét, ezzel elkerülve a jövőbeni módosítások szükségességét. Azon forgalmazókat pedig amelyek nem hozták forgalomba az általuk engedélyezett gépeket kötelezzék, hogy fizessék vissza a számlájukra befizetett előlegeket, hogy azt a kereskedők az általuk újonnan választott gépek megvásárlására fordíthassák.
Várjuk megtisztelő, együttműködő válaszát.
ÉRVEK Egyesület tagjainak nevében:
Kenéz Tünde elnök
"
1. nincs elég online pénztárgép
Valóban így van, eddig sem volt, valószínűleg ez után sem lesz egészen addig, míg a határidők ilyen rövidre vannak szabva. Nem lehet egy online pénztárgépet pikk-pakk legyártani: kell hozzá alkatrész, gyártói kapacitás, logisztika. Ja, és mindezt hónapokkal előre tudni kéne!
2. ha lenne sem lehetne beüzemelni ennyi idő alatt
Nincs elég műszerész kis hazánkban (bár némely esetben inkább soknak nevezném). Az az állítás, hogy egy műszerész max. 4 gépet tud beüzemelni, ez így nem teljesen áll meg: tapasztalatból tudjuk (december - január - február), hogy feszített menetrend szerint min. 100 gép beüzemelhető egy nap alatt (papírmunkával együtt). Tény, hogy sok műszerész egyedül dolgozik, itt azért a 10 gép vállalható mennyiség naponta. Hogy az ügyfelek oktatása nem ennyire halad? Valóban, bár erre - bár nem így kellene lennie - marad idő a beüzemelés utáni napokban.
Ettől függetlenül továbbra is szűk keresztmetszet, hogy az EBEV-es megrendeléseket a FORGALMAZÓNAK kell beüzemelnie (számlázás és egy adminisztráció miatt), ami viszont áldatlan állapotot eredményez: a forgalmazók nem erre voltak, vannak felkészülve!
3. az ügyfél szabad választását a hiány és a forgalmazók gátolják
Ez igaz: jelenleg, aki polcról akar választani az két-három típusból teheti meg. A többi típus nem elérhető a rendelések nagy száma miatt. Korábban is írtuk már, hogy ez így nem feltétlenül demokrácia: az ügyfél a határidő miatt kényszerben van, "oszt kő vagy nem kő, ami van?!". Ez viszont azt eredményezi, hogy nem választhatja esetleg a neki megfelelő típust, hiszen az adott kínálat nem biztos, hogy tartalmazza a tevékenységének legmegfelelőbb modellt (a legnagyobb hiány a "nagy kiskasszák" között van, itt az Inspur 330 -ra és a Sam4s NR-440 -re vár mindenki)
4. az engedélyt kapott gépek jó része hibás
Miután MINDEN gép teszt nélkül került a piacra - tesztnek nevezhetnénk talán egy min. 1000 gépes éles működést kb. 6 hónapon keresztül, így minden online pénztárgép hibái csak a használat közben jönnek ki. Ezek javítása firmware (szotver) cserével oldható meg egyrészt: ez időigényes fejlesztést, MKEH engedélyeztetést, valamint NAV-os frissítést jelent - idő, idő, idő. Másrészt a "bereccsent" AEE-k esetén kizárlólag FORGALMAZÓI javítást, ami rendkívül időigényes - tegyük hozzá, hogy a protokollok sem alakultak ki még rendesen. Ha az AEE egység bontásához szükséges a NAV vagy az MKEH jelenléte, akkor ez egyeztetést igényel; ha az AEE egység összerakásához szükséges a NAV vagy az MKEH jelenléte, akkor ez egyeztetést igényel - idő,idő,idő.
5. ugyanazon típusok egy gyárból kerülnek ki, így a kapacitás oszlik, tehát teljesíthetetlen vállalások történtek
Tény, ha valaki megnézi az engedélyeztetett kiskasszákat, azok gyakorlatilag a JOTA, SENTO, MINI (egy gyártói csoport), NovaTEK (F és N, egy gyártó, egy AEE gyártó), Cashcube (ua. az AEE gyártó, mint a NovaTEK-nél) modellek. Ezeken kívül még szaladgál egy két modell (Datecs DP-25, TaxMINI, Komondor), de ezek nagy mennyiségben még nem elérhetőek (a 100-as nagyságrend nem az). A gyártói, szállítói kapacitás tehát tény és valóan szűk keresztmetszet.
Innen kezdődik tehát újra a versenyfutás az idővel: lesz gépem, nem lesz gépem; lesz-e támogatásom, nem lesz támogatásom?!
Kapcsolódó képek:
Cimkék: támogatás, ÉRVEK Egyesület, Kenéz Tünde, online pénztárgép, Sam4s, Jota, Mini, Sento, Montel, Micra,
Kapcsolódó hírek:
Euro felkészülési időszak 2019 január 1. után az online pénztárgépeknél!
Mi is történt, hogy ez a kérdés felmerülhet? Korábban - az első online pénztárgépes rendelet idején - az euró átáll...
Micra és Montel Jota, Mini frissítések folyamatban...
Miután most már a Montel forgalmazásában lévő gépek is megkapták az engedélyt a legfrissebb szoftverre, így gyakorlatilag tömegess...
Újabb online pénztárgép frissítési hullám: Micra Jota M és Micra Mini M
A Micra-Metripond Kft. tervei szerint hamarosan megkezdődnek az A008 Micra Jota M és az A006 Micra Mini M pénztárgépek legújabb...
Szivárognak az engedélyek: Sento M és Sento-H, valamint egy új hordozható, a TaxHandy
Újabb pár engedélyt adott ki az MKEH a mai napon: két már eddig is működő gépet - Micra Sento M (A002) - Montel Sento-H (A003)...
Segítség a nagyon jogkövető online pénztárgéphasználóknak az új körből!
Mert pontosan mi is történt? Volt egy határidő a 9/2016 NGM rendeletben szeptember végére. Voltak, akik úgy gondolták: úgyis kötelező...
Indulhat a frissítési roham: Micra online pénztárgépek a rajtnál!
A Micra Metripond Kft tájékoztatása szerint az alábbi típusoknál (amelyek már megkapták az MKEH-től az új szoftver engedélyt a tav...
Akkumulátorról szabadon online pénztárgéppel? Előfordulnak fura dolgok!
Mi is több hívást kaptunk már: "3 órát bír ki maximum, utána tölteni kell!" Ez ugye egy akkumulátoros - hiszen hordozható e...
A kapkodásban, aki lemaradt: lehet, hogy mégsem kimaradt! Online-pénztárgép támogatás kiskapu!
Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NAV) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára nyilatkozta ma az MTI-nek - azon t...
Az egyik legnépszerűbb modell is új engedéllyel: a Micra Jota átment az MKEH vizsgán!
A mai napon a Micra Jota S típusú online pénztárgép megkapta a 9/2016 NGM rendelettel előírt, új műszaki követelményeknek megfelelő ...
Szinte ömlenek az új engedélyek a határidő előtt két héttel :)
Mai napon adott az MKEH (Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal) a Sam4s NR-300 Online New pénztárgépre a 9/2016 NGM rendele...