Egy hónap telt el az online pénztárgépek működését szabályzó rendeletmódosítás óta!
Az biztos, hogy sokan várták, az is biztos, hogy most sokan értelmezik, de hogy sokan örülnek-e neki? 9/2016 NGM rendelet! -
Néhány nappal ezelőtt egy hónapos lett a 9/2016 NGM rendelet (III.25), amelynek bizonyos szakaszai 2016 április 2-dikán hatályba is léptek. A felhasználókat elsődlegesen és közvetlenül érintő változásokat szeretnénk most összefoglalni. A teljesség igénye nélkül, ugyanis a rendelkezés értelmezése még a mai napig folyik: bizonyos tételek talán nem egyértelműek a jelenlegi megfogalmazásában a rendeletnek, hiszen a 9/2016 "csak" egy módosítás, a 48/2013 NGM rendelet (XI.15 - 2013) egységes szerkezetébe beillesztve viszont már némi "anomália" is felfedezhető. Ezen értelmezés tehát a mai napig folyamatban van: különböző előadások és megbeszélések során kristályosodik ki a jogalkotó (NGM) szándéka.
A változások, bővítések, finomítások:
1, Talán a legnagyobb változás a pénztárgéphasználatra kötelezettek körét érinti, hiszen azon eddig nem kötelezettek kerültek kötelezetti körbe, akiknek a jelenlegi határidő szerint 2016. szeptember 30 után már online pénztárgépet kell használniuk. De hogy ne legyen olyan egyszerű a képlet, nekik már csak az új szabályozásban szereplő műszaki előírásoknak megfelelő készüléket lehet megvenniük! Pontosabban most is vehetnek gépet, de október 1-jétől már csak az új műszaki előírásoknak megfelelőt használhatják. Miért is fontos különbség?
Nézzük meg egy példán keresztül: karosszérialakatos eddig nem volt pénztárgép használatra kötelezett, 2016. október 1-jétől viszont igen. Úgy dönt, nem vár - ki tudja mi lesz ezen a piacon 2016. szeptemberében - és gondos tulajdonosként, jogkövető adózóként megfontolt döntést kíván hozni. Választani viszont olyat szeretne, amit biztos, hogy használhat 2016. október 1-jén és utána is! Na, ilyen még biztosan nincs, úgyhogy nagyon ne kapkodjon még. A forgalmazók a jelenlegi engedélyeiket július elejétől kezdhetik megújítani, az engedélyezési eljárás pedig 60 nap, tehát biztosat - elvileg - csak szeptember elején tudhat.
Magyarul, aki új kötelezett: türelem, az okos döntéshez jelenleg biztos, hogy idő kell. A jelenlegi álláspontok szerint, ha olyan gépet vesz - hiszen vehet most még bármilyet, ma még nem pénztárgéphasználatra kötelezett, amely nem kap új engedélyt, azt október 1-jére cserélheti is le, ez pedig pénz kidobás!
2, Hordozható pénztárgép: korábban csak egy létező - de leginkább nem használt - megfogalmazás, meghatározás: 2016. április 2-dikától egy fontos szempont a mozgóboltoknak, változó telephellyel üzemelőknek, vagy most ilyen módra megváltoztatni kívánó pénztárgép üzemeltetőknek!
"44. §(10) A változó telephelyen, mozgóboltban vagy mozgó szolgáltató helyen működő pénztárgépként csak hordozható pénztárgép helyezhető üzembe, illetve már működő pénztárgép üzemeltetési módja csak hordozható pénztárgép esetén változtatható meg ezen módokra." forrás: 48/2013 NGM rendelet, egységes szerkezetben
Mi is ezzel a gond, hiszen viszonylag egyértelmű a megfogalmazás: nincs ilyen online pénztárgép jelenleg a piacon! Ugyan 2 (azaz kettő) - a 190 (azaz egyszázkilencven) - engedélyt adott ki az MKEH, mint engedélyező hatóság (forrás: www.mkeh.gov.hu érvényes forgalmazási engedélyek), viszont egyik készülék sem kapható pillanatnyilag Magyarországon.
Nézzük meg egy példán keresztül a jelenlegi problémát: mozgóboltként egy fagyis kocsit indító vállalkozás szeretne megfelelni a jogszabályi követelményeknek, s mivel pénztárép használatra kötelezett tevékenységet indít, így a tevékenység megkezdéséhez rendelkeznie kell megfelelő online pénztárgéppel. A megfelelő jelen esetben a módosított 48/2013 rendelet szerint, egy hordozhatóként engedélyezett online pénztárgép, pl. a Micra Nano (A170). Viszont a készülék nem kapható (forgalmazói tájékoztatás szerint sem kapható sehol az országban), valamint a másik hordozhatóként engedélyezett online pénztárgéppel is ez a helyzet áll fönt. Mozgóboltunk tehát nem tudna elindulni.
A gordiuszi csomó feloldására készül a NAV egy közleménnyel, ahol egyértelműsíti ezt a vis major helyzetet, és feloldja azzal, hogy jogkövető vállalkozásként a most induló mozgóbolt vehet egyéb online pénztárgépet (célszerű akkumulátorral rendelkezőt vennie egyébként is: pl. Micra Mini, Datecs DP-25 vagy Euro Mini), hiszen joghátrány a kialakult helyzet miatt nem érheti őt. Viszont online pénztárgépet akkor is kötelezeő vennie!
3, Fontos változás, hogy adóügyi bizonylatként kell kezelni az új változás szerint a napnyitás és pénzmozgás bizonylatokat is!
"67. § 2. adóügyi bizonylat: nyugta, egyszerűsített számla, napi forgalmi jelentés, időszakos forgalmi jelentés, nyugta vagy egyszerűsített számla sztornó bizonylata, nyugta vagy egyszerűsített számla visszáru bizonylata, göngyölegjegy, továbbá a napnyitás és a pénzmozgás bizonylat," forrás: 48/2013 NGM rendelet, egységes szerkezetben
Tehát 2016. április 2-dikától meg kell őrízni a záró szalaggal (napi forgalmi zárás) bizonylattal) együtt a napnyitást (sok típusnál ez a váltópénz kasszába való elhelyezésének a bizonylata is), a készpénz betét, és készpénz kivét bizonylatokat is. Ne zavarjon meg senkit, hogy pillanatnyilag "Nem adóügyi bizonylat" felirattal rendelkeznek ezek a bizonylatok, hiszen a rendelkezés nyomán nem kezdte el mindenki átírni a meglévő szoftvereket!
4, Változott az éves kötelező felülvizsgálat is. Jelenleg nem tűnik nagy változásnak az az egy sor: "48. § (1a) b) szervizes helyszíni vizsgálatból", viszont elég nagy indulatokat váltott ki. Eddig ugye el lehetett végezni a helyszínen ÉS a szervizben is, most már csak az üzemeltetési helyen. Miután ez eddig választható opció volt, így vegyes képet mutatott a felülvizsgálatok elvégzésének helyszíne. Most már nem fog, csak üzemeltetési helyen lehet elvégezni! Ennek leginkább az az értelme, hogy az online pénztárgép ott és úgy működik műszakilag, ahogy azt a NAV (mint ellenőrző hatóság) is tudja. Ebből kifolyólag sokkal szigorúbb ellenőrzések jöhetnek a felülvizsgálat elvégzése (el nem végzése) miatt. Aki NEM végezteti el, vagy NEM a megfelelő módon, a megfelelő szakemberrel (akinek a későbbiekben már engedélyhez kötetten kell elvégeznie ezt a munkát) vizsgáltatja meg online pénztárgépét, az elmarasztaló határozatra számíthat (magyarul pénzbüntetés).
A későbbiekben fontos szemponttá lép elő a megfelelő szakember is, hiszen a gyártók, forgalmazók oktatása, szakmai elismerése kell ahhoz, hogy valaki hozzá nyúlhasson egy adott géphez. Aki nem így végzi el a munkáját, annak a munkája a NAV szempontjából nem elvégzett felülvizsgálat lesz: magyarul, mintha nem csinált volna semmit - legalábbi ezen kötelezettség szempontjából!
Kissé furcsa lesz, hogy melyik pénztárgéphasználó fogja ellenőrízni - a hogyan a nav.gov.hu-n lesz megoldva, hogy az eddig megszokott műszerésze jogosult-e hozzányúlni az ő adott verziószámú szoftverrel rendelkező online pénztárgépéhez, de valószínűleg erőteljes piactisztulást fog hozni a kérdésben (amennyiben valakiben ez felmerült: árcsökkenést biztosan nem)
Nagyon röviden és nagyon tömören ezek a változások érintik most a pénztárgépfelhasználókat, a többi változás részben 2016. október 1-jével, részben 2017. január 1-jével lép hatályban.
Kapcsolódó képek:
Cimkék: pénztárgép, online pénztárgép, 9/2016 NGM rendelet, 48/2013 NGM rendelet, rendelt változás, pénztárgép változás, pénztárgéphasználatra kötelezettek köre,
Kapcsolódó hírek:
Euro felkészülési időszak 2019 január 1. után az online pénztárgépeknél!
Mi is történt, hogy ez a kérdés felmerülhet? Korábban - az első online pénztárgépes rendelet idején - az euró átáll...
Micra és Montel Jota, Mini frissítések folyamatban...
Miután most már a Montel forgalmazásában lévő gépek is megkapták az engedélyt a legfrissebb szoftverre, így gyakorlatilag tömegess...
Újabb online pénztárgép frissítési hullám: Micra Jota M és Micra Mini M
A Micra-Metripond Kft. tervei szerint hamarosan megkezdődnek az A008 Micra Jota M és az A006 Micra Mini M pénztárgépek legújabb...
Ismét tervben az összes szálláshelyre online pénztárgépet verzó!
A 24.hu portál információja szerint most már tényleg nem elkerülhető, hogy online pénztárgép legyen minden airbnb szálláshelyadóná...
Év végi hajrá a taxis piacon!
Egy éve azon ment a lamentálás, hogy a pénztárgép kiterjesztetti körnek - köztük a taxisoknak - lesz-e egyáltalán, és ha lesz, lesz-...
A Datecs online pénztárgépek is csatasorban!
A mai napon a Datecs online pénztárgépek számára is biztosítottá vált az új rendeletnek megfelelő működés (emlékeztetőül...
Euro-150TE Flexy: újra forgalmazható, megvan a várva várt MKEH engedély!
Forgalmazói tájékoztatás alapján az MKEH (új néven BFKH MMFF MMO, de maradjunk az egyszerűbbnél :)) 2017. április 13-diaki döntéséb...
Szivárognak az engedélyek: Sento M és Sento-H, valamint egy új hordozható, a TaxHandy
Újabb pár engedélyt adott ki az MKEH a mai napon: két már eddig is működő gépet - Micra Sento M (A002) - Montel Sento-H (A003)...
Megkapta az engedélyt az egyik Trafikos nagykassza is!
Az MKEH 2017.01.24-dikei döntése értelmében az MSWACP4-Online kassza rendszer (A080) módosítását engedélyezte, a pénztárgép megfelel...
Segítség a nagyon jogkövető online pénztárgéphasználóknak az új körből!
Mert pontosan mi is történt? Volt egy határidő a 9/2016 NGM rendeletben szeptember végére. Voltak, akik úgy gondolták: úgyis kötelező...